Eslöv Sallerup rotaryklubb presidentskifte och vår utbytesstudent från Brasilien
Presidentskifte på Bränneriets gård den 30 juni med intag av nya medlemmar och utmärkelser till tre av våra medlemmar.
Gustavo da Silva avslutar nu sitt år i Eslöv och åker hem till Brasilien igen.

Vi samlades ett 30-tal medlemmar med gäster till vår årliga lunch med presidentskifte, och i år blev det också på den sista dagen av verksamhetsåret den 30 juni.
Bränneriets Gård bjöd på trevlig atmosfär i vanlig ordning och en mycket god sommarlunch med lax, potatis och pepparrotskräm.

Med rutin och vana så ledde vår klubbmästare My Hedenskog oss igenom mötets olika punkter.

Joakim Petersson, som avgående president, ska ha ett stort tack för sitt år som president. Som Joakim sa, ”Nu när året är över så har jag koll på allt!”

Vi tog in tre nya medlemmar i klubben. Det var vår utbytesstudent Gustavo da Silva som genom sitt medlemskap får möjlighet att delta på Rotarymöten i sin hemstad i Brasilien eller på andra platser i världen.
Klubben tog även in två hedersmedlemmar, vilket är mycket speciellt och ovanligt. Karin Berglund och Anita Lindén fick utmärkelserna för att de under lång tid varit med i vår klubb, då deras respektive män har varit medlemmar. Nu blir Karin och Anita medlemmar och vi hälsar dem mycket välkomna som medlemmar. Både Karin och Anita kände sig hedrade och glada att få medlemskap i klubben.

Joakim lämnade över en klubbstandard till Gustavo att ta med hem till Brasilien. Förra sommaren kom Gustavo till Eslöv från Brasilien som utbytesstudent i Rotarys internationella projekt som låter ungdomar få komma till ett annat land och bo och leva med familjer i det landet. Gustavo har bott hos tre olika klubbmedlemmars familjer under året. Han har gått på Carl Engström skolan, spelat handboll i EHF och rest en hel del i Sverige med de andra utbytesstudenterna som har varit i Sverige under året bl a till Stockholm, Kiruna och ishotellet. Han klarade skolan mycket bra och har lärt sig bra svenska. Han säger själv att han gärna vill komma tillbaka till Sverige igen. Vi önskar Gustavo lycka till

Klubben uppmärksammade tre medlemmar som har gjort flera goda insatser i klubbens verksamhet. Det var Carina Lindh som fick Paul Harris Fellow, Bernt Lindén fick Paul Harris Fellow med safir och Leif Persson fick Paul Harris Fellow med safir. Det är utnämningar som har namnet efter Rotarys grundare Paul Harris, som startade Rotary i början på 1920-talet. Alla tre blev mycket överraskade och glada för utmärkelserna. Eller? Bernt sa att han hade väntat på detta sedan 1982 när han först blev medlem i en Rotaryklubb. (Inte säkert att det stämmer)

Avgående president Joakim Peterson tackade för året som har gått och lämnade över presidentkedjan till Helena Björkman som nu kommer att leda klubben under kommande år.

Klubben har varje år ett särskilt insamlingsprojekt och vi har under det gångna året samlat in 22 000 kr till ett internationellt Rotaryprojekt ”Empowering girls”, som har som mål att stärka flickors och kvinnors rättigheter och möjligheter i samhället.
Vårt projekt för det kommande året blir att hjälpa barn och familjer som bor i Eslöv och behöver extra stöd, där svenska kyrkans diakoniverksamhet får förmedla vårt bidrag vidare.

Helena Björkman inledde sitt presidentår med att ge en eloge till oss alla i klubben att vi gör saker tillsammans och det är viktigt.
Vi fortsätter tillsammans att utveckla vår verksamhet.
Helena - lycka till att vara president och leda vår klubb 23/24!

Vid datorn
Annika Lundeslöf