Arild, vinprovning.

Arild vingård

Lördagen 11 september begav sig 39 förväntansfulla Rotarianer iväg mot Arild för vinprovning, i hyrd buss. Stopp för att njuta av utsikter gjordes på några väl valda ställen, på grund av dimma fick Leif brodera ut texten om hur vackert det faktiskt var när man "ser något". Han lyckades förträffligt med att förmedla hur vackert det var och varvade dessutom det hela med historiska berättelser om slagen mellan danskar och svenskar som genom åren har utkämpats på dessa platser. Ett bland de mer bloddrypande slagen bestod av en här på c:a 12000 danskar och ungefär det samma på svensk sida. På en och en halv timme decimerades de stridande med c:a 6000 man.

Nu åter till Vinprovningen. Vid Sundvik gjordes ett stopp för att fylla på kalorierna, kaffe med bulle och en välbehövlig gammeldansk. Väl framme i Arild togs vi emot av ägaren till vingården och han tog ut oss bland vinrankorna och berättade på ett målande sätt vilka enorma fördelar de har i Arild för att odla vin. Närheten till havet kyler vinrankorna på våren så att knoppningen kommer igång senare. Vad är positivt med det kan man undra? Jo, då har frostknäpparna passerat och skotten som är känsliga för detta är då utom fara. Även på hösten finns stora fördelar eftersom druvorna skördas när det kyligare och inte som söderut i Europa där det fortfarande är varmt.

Detta gör att druvorna får tjockare skal som gör att de bättre tål att skördas (utan att mosas) vilket i sin tur gör att druvjuicen inte exponeras för syre. Syret försämrar vinet under framställningen eftersom druvsaften oxiderar. De använder bland annat sorten Solaris, en sort framtagen i Tyskland och som fungerar mycket bra på våra breddgrader.

Ett besök och mer information fick vi i rummet där de stora 6000 liters tankarna fanns och vi provade även innehållet från en av dessa tankar.

Den efterföljande vinprovningen med 3 olika sorters vin och den utsökta laxsoppan gjorde att stämningen var hög i lokalen. Annika (vår president) överräckte en god bok till vår värd som tack för en trevlig och lärorik vinhistoria. Arildsäventyret fortsatte med en överraskning i Arild, det katolska kapellet, som byggts av änkan Trapp på tidigt 1900 tal. Prästen som tog emot oss berättade om livet som fiskare i Arild och kapellets betydelse för bygden, vidare förklarade han hur bilderna som målats av änkan Trapp kunde  tolkas och hur de hängde ihop med en gammal sägen från bygden. Som tack skänkte vår förening 1000 kr till kapellet.

På återfärden fick vi en frågesport med Leif och Bernt som frågeledare. Vinnare blev Per med 23 rätt av 26 möjliga (bra jobbat) sen vet jag inte vem som kom därefter, det var i vart fall inte jag. Nedan bilder från resan.
Vid pennan Anders Mether

Tack