Gert Berglund
Vår charter- och hedersmedlem Gert Berglund avled måndagen den 25 februari 2019 efter flera års lidande i Parkinsons sjukdom.
Gert var starkt engagerad i Rotary och arbetade för Rotary i många roller och sammanhang. Han var 1977 en av initiativtagarna till och chartermedlem i Eslöv - Sallerup Rotaryklubb. Efter flytten till Lomma var det naturligt för Gert att ta initiativ till att Lomma - Bjärred Rotaryklubb chartrades 1991 med Gert som dess första president. Som pensionär flyttade Gert och Karin tillbaka till Eslöv och Gert blev åter medlem i vår klubb.
Gert var 2004 - 2005 Guvernör i Distrikt 2390.

Förutom uppdraget som Distriktsguvernör och arbetet i klubbarna åtog sig Gert många viktiga och ansvarsfulla uppgifter inom Rotary. Han var 1985 ledare för ett Group Study Exchange team till Nya Zeeland. Gert var också ordförande i U-fonden och sekreterare i styrelsen för Rotary Norden under flera år.

Gert utsågs till Paul Harris Fellow.

Gert var en sann Rotaryan. Hans arbete präglades av stort ansvarstagande och Rotarys värderingar. Gert var också, i sin krafts dagar, en glad garcon som bidrog till mycken glädje och gott kamratskap i Rotarykretsen. Låt oss minnas honom så.